top of page

GESCHIEDENIS

Ons verhaal

Scheepvaart bedrijf jabo is opgericht in het jaar 1986 door Wil Janssen en Wil Janssen/de Bot.
maar de wortels liggen hier voor voorafgaand.
de heer Gerard Janssen, opa Janssen, is in de jaren 40/45 gaan varen en is dat blijven doen tot aan z'n pensioen.
opa heeft in de jaren na de oorlog op wisselende schepen als zet schipper gevaren op sleepschepen, die voornamelijk naar boven voeren. in de jaren 70 is opa samen met Balck en auqarius bv. een sleepschip gaan motoriseren                    
het betrof hier de Barabantia,van van Omeren, die om gebouwd is tot m/s Carl Paul en die in 1976 in de vaart gekomen is.
Hier zijn de bijde families Janssen samen op gaan varen.
in 1981 is opa om gezondheidsredenen aan de wal gegeaan en is Wil Janssen doorgegaan op de Carl Paul.
In het jaar 1986 hebben Wil en Wil samen besloten om samen een eigen schip te kopen en om scheepvaartbedrijf jabo op te richten.
Ze kochten toen de ex Coranto die in de kolen haven van Dordrecht lag en doopte deze als JABO. Dit schip had een lengte van 77 meterbij 7,20 meter breed met een diepgang van 2,50 meter en een draag vermogen van 999 Ton. hiermee werd zo’n beetje het hele Europese vaarwegen net mee bevaren waar dit schip maar kon komen met alle hande goederen van afbrand tot zink en alles er tussen. zo is er ook twee maal meegedaan aan de bieten campagne voor de suiker unie in Puttershoek.
Tijdens de eerste Bieten campagne is helaas de motor er uit gelopen en moest er gehermotoriseerd worden. er werd toen een GM geplaatst.
Er werd ook veel Schroot gevaren naar alle richtingen en uit alle richtingen.
neuve mouson, vallucienne, Kehl, Lingen, maagdenburg, Charleroi ect.
in 1997 is helaas en veel te vroeg Wil Janssen /de Bot overleden en kwam Michel Janssen het bedrijf binnen.
in 1998 hebben wil en Michel besloten om de jabo te verkopen en uit te kijken naar een ander schip.zij hebben toen het koppelverband Tiger gekocht van Drenth en een duwbak van van oeveren uit maasbracht.
met dit koppelverband zijn zij in het begin voornamenlijk kolen gaan varen naar de europeese energie centrales. en later werd ook hier weer schroot mee gevaren naar voornamelijk Kehl.
Ook werd er met dit schip, in een laagwater periode, met twee extra bakken gevaren naar Schwelgern met Ertz omdat dit koppelverband daar voor uitgerust was met twee maal 1600 PK Cummins motoren en dus voldoende kracht had om met zo'n 10.000 ton te varen.
in 2007 is er besloten om het koppelverband te verkopen. nadat deze verkocht was moest er gekeken worden naar een nieuw ander schip en is de keuze gevallen om een schip uit de vaart aan te kopen.
de keuze is toen geworden de Eben haezer van familie de Jong uit Gouderak. het is wederom een koppel verband geworden met een lengte van in totaal 181 meter en een breete van 14,20 meter met een totale laadvermogen van  7217 ton dit koppelverband is in het bijzonder geschikt om containers mee te varen maar door het grote volume leent het zich ook weer uitermate voor het vervoer van schroot.

bottom of page